|
|
Как вода в песок: Счетная палата признала, что целую пятилетку Украина неэффективно использовала международные займы Об этом говорилось на коллегии Счетной палаты Украины, отчет о которой вывешен сегодня на официальном сайте СП: Міжнародні позики Україні: як вода у пісок Стан реалізації проектів економічного і соціального розвитку України за підтримки міжнародних фінансових організацій свідчить про неефективне використання коштів іноземних позик, що залучалися для їх впровадження - такий висновок Колегії Рахункової палати України за результатами проведеного аналізу ефективності використання позик міжнародних фінансових організацій (МФО) на виконання системних та інвестиційних проектів економічного і соціального розвитку України за період 2001-2006 років. Значна частина проектів, що фінансувалася коштами цих позик, у повному обсязі не реалізована, деякі з них припинені на початковій стадії та у зв'язку з суттєвими недоліками в ході впровадження. Для переважної більшості проектів характерним є порушення термінів їх реалізації, неповне освоєння позичкових коштів. Лише кожен третій проект досягає поставленої мети у повному обсязі. Жоден із системних проектів, які були базовими при реалізації Стратегій допомоги МФО Україні та підлягали впровадженню в цей час, до логічного завершення не доведений. Протягом 2001-2006 років не розпочата і, в результаті, припинена реалізація 5 інвестиційних проектів, що підлягали впровадженню в цей період, завершено - 9, анульовано - 2, продовжено терміни по 3 проектах. Крім того, по 5 проектах робота у 2006 році не розпочалася через незавершення необхідних процедур. Як наслідок, від реалізації проектів не отримується передбаченого ефекту соціально-економічного характеру, а системні і систематичні недоліки в процесі їх впровадження призвели до втрати кредитного ресурсу для фінансування державного бюджету та інвестиційних проектів за цих шість років на загальну суму майже 2 мільярди доларів США. Основними причинами такого стану є тривала нормативно-правова невизначеність стратегії співпраці України з МФО, її ув'язки із програмами дій Уряду, відсутність стратегії державних запозичень для потреб економіки країни на середньострокову та довгострокову перспективу. Не сприяли належному ефекту неповне та несвоєчасне виконання рішень Кабінету Міністрів України з цих питань Міністерством економіки України, Міністерством фінансів України та іншими відповідальними виконавцями. В країні відсутня дієва системи контролю та впливу на хід реалізації проектів, що підтримуються позиками МФО. Кабінетом Міністрів України нормативно не забезпечена системність контролю за ходом підготовки та реалізації проектів. Централізувавши функції координації роботи з підготовки та реалізації проектів в Мінекономіки, Уряд не здійснив відповідної централізації контрольних функцій за виконанням проектів на всіх стадіях та діяльністю відповідальних за впровадження проектів державних органів і груп управління проектами. Суттєвою проблемою залишається організаційно-кадрове забезпечення реалізації проектів через групи управління проектами, низький рівень їх кваліфікації. По кожному проекту створюється окрема група управління, замість зосередження основних функцій із супроводження проектів МФО в одній стабільно функціонуючій структурі. Часта зміна посадових осіб, на яких покладається відповідальність за цільове та ефективне використання коштів проектів та відсутність правонаступництва, тільки загострюють проблему. Міністерство економіки України, яке є відповідальним за координацію роботи з підготовки та реалізації проектів, що підтримуються МФО, належним чином не впливало на упорядкування структури проектного портфелю МФО в Україні та хід реалізації цих проектів. Структура проектного портфелю Міжнародного банку реконструкції та розвитку (МБРР) в Україні тривалий час є ризиковою і диспропорційною, перевантажена інституційними проектами, які, по суті, є додатковим фінансуванням центральних органів виконавчої влади. А це, поряд з неналежним рівнем обгрунтування ініціювання цих проектів українськими виконавцями, призводить до неефективного використання кредитних ресурсів для їх впровадження. Так, на кредитування інвестиційних проектів МБРР використано лише 20 відсотків позичкових коштів, а решта спрямована на фінансування державного бюджету та фінансову підтримку розвитку державних установ. Саме тому реалізація проектів ЄБРР, які мають виключно інвестиційну спрямованість, є більш успішною, ніж проектів МБРР. Через неконструктивну позицію Міністерства фінансів України тривалий час не вирішуються питання унормування процедури затвердження програм державних запозичень у складі державного бюджету, що дозволило б посилити рівень відповідальності ініціаторів таких запозичень, суттєво скоротити час підготовки кредитних проектів та їх ратифікацію, перевести використання коштів позик через казначейську систему та скоротити час проходження платіжних документів. Особливе занепокоєння викликає формування останнім часом у фінансово-кредитній співпраці України з МФО негативного балансу надходження позичкових коштів та платежів з погашення і обслуговування за раніше отриманими позиками. Як наслідок, Україна за останні шість років сплатила МФО на 1,9 мільярдів доларів США більше, ніж отримала, що спричиняє додаткове навантаження на державні фінанси та відволікання значних грошових ресурсів від фінансування економічного розвитку країни і вимагає прийняття радикальних заходів щодо суттєвого підвищення ефективності використання запозичених коштів. За результатами розгляду звіту та обговорення питання Колегія Рахункової палати звернулася до Верховної Ради України з пропозиціями: - вжити заходів до виконання вимог чинного законодавства щодо затвердження щорічних Державних програм економічного і соціального розвитку України; - запровадити процедуру розгляду та затвердження у складі Державного бюджету України щорічних програм державних запозичень; - доручити Уряду розробити стратегію державних запозичень на середньострокову та довгострокову перспективу. Реалізація цих заходів, на думку Колегії Рахункової палати, сприятиме вирішенню системних проблем у співпраці України з міжнародними фінансовими організаціями і усуненню недоліків у цій сфері.
|
|
Перепечатка, копирование или воспроизведение информации, содержащей ссылку |
|